Ramazan

fuad-sisic-580x435

„Nema prisile u vjeru, Pravi put se jasno razli­kuje od zablude!“

Kur'an, 2-256

 

Ramazan[1] je bio i ostao inspiracija generacijama muslimana, od prvih dana islama do danas. S obzirom da je Allah Uzvišeni počeo Kur'an spuštati ljudskom rodu upravu u ramazanu, prilika je da se toga posebno prisjetimo i analiziramo naš odnos spram objave Kur'ana. Moje razumijevanje (na temelju pouzdanih izvora) obaveze u toku ovog mjeseca – je temeljito iščitavanje Kur'ana, ne samo da bih ga čitao i zarađivao sevape od učenja, ili da bih podizao svoj kulturni ili znanstveni nivo, već da bih što bolje shvatio šta od nas Kur'an traži, i to pokušao sprovesti u svom svakodnevnom životu. Tako radim već punih jedanaest godina. Koristio sam godišnji odmor svih tih godina tokom ramazana kako bi razumio posljednje uputstvo za upotrebu čovjeka koje je stiglo od Stvoritelja nebesa i Zemlje, i svega stvorenog. Kur'an svoje blago poklanja onome ko mu pristupi s osjećajem saznavanja koji podstiče praktično djelovanje. Kur'an, nije objavljen da bude samo knjiga i izvor intelektualnog uživanja, književnosti i umjetnosti, kazivanja i historijskih događanja – već je objavljen da bude način i program života! Naš pristup Kur'anu treba uskladiti s jasnim kur'anskim riječima: «I kao Kur'an, sve dio po dio ga objavljujemo da bi ga ti ljudima malo pomalo kazivao, i prema potrebi ga objavljujemo».[2]

Već dugo vremena Kur'an se razumijeva gotovo samo zarad intelektualnog, spoznajnog i duhovnog uživanja. Otuda i anomalije u svakodnevnom životu onih koji su odlučili biti muslimani, od osjećaja da se Kur'an objavljuje drugom a ne lično svakom ponaosob, preko uživanja u milozvučnom učenju Kur'ana, pa sve do skoro totalnog svođenja kur'anskih ajeta na učenje umrlim! Tako je Kur'an, nemarom i površnim razumijevanjem, od žive pokretačke snage postao, u našem životu, mrtvo slovo i mrtva knjiga u životu muslimana!?

Više druženja s Kur'anom

Iako smo dužni Kur'an učiti svakodnevno, ramazan je prilika da to činimo daleko angažiranije, zbog toga što se u tom mjesecu djela daleko više vredniju a i zbog toga što je u njemu počela objava. I, tek ćemo učenjem Kur'ana i iznalaženjem najsvrisihodnijih metoda da kur'ansko učenje primjenimo u svakodnevnom životu, osjetiti puninu, vrijednost i pravi smisao ovog mubarek mjeseca.

Doživljaj ljepote posta

Važnost, značaj i ljepotu posta je u činjenici što Allah Milostivi za post posebno nagrađuje. Ebu Hurejre, r.a, prenosi Vjerovjesnikov, s.a.v.s, hadis u kojem se kaže: «Allah Uzvišeni je rekao: «Svako čovjekovo djelo pripada njemu – izuzev posta. Post pripada Meni i Ja za njega (posebno) nagrađujem!»[3]

Da bismo s postom postigli potpune dunjalučke i ahiretske koristi potrebno je sustezanje ne samo od jela, pića, spolnog općenja i drugih tjelesnih užitaka, nego i sustezanje od grijeha koje slušamo svojim ušima, gledamo svojim očima, govorimo svojim jezikom ili činimo ostalim organima.

Obaranje pogleda

Za vrijeme posta posebnu pažnju treba usmjeriti na obaranje pogleda od onoga što je loše i pokuđeno. Huzejfe b. el-Jeman, r.a, prenosi o tome Vjerovjesnikovu, s.a.v.s. predaju u kojoj se kaže: «Pogled je otrovna strijela Iblisova, Allah ga prokleo! Ko ga ostavi iz strahopoštovanja prema Allahu, On će mu darovati takav iman čiju slast će osjetiti u svom srcu!»[4]

Čuvanje jezika

Post jezika sadržan je u čuvanju jezika od laži, ogovaranja, potvaranja, napadanja i svađe, uz obaveznu šutnju i korištenje jezika za zikr Allaha Uzvišenog i učenje časnoga Kur'ana. Sufjan es-Sevri je rekao: «Ogovaranje uništava post!», a Mudžahid ističe: «Dva svojstva koja uništavaju i obezvređuju post su: laž i ogovaranje!»[5]

Izbjegavanje pokuđenog

Za vrijeme posta posebno treba izbjegavati ono što je pokuđeno. To se odnosi i na naš govor, naša djela, ali i slušanje onoga što je pokuđeno. Allah Uzvišeni upoređuje onoga koji sluša ono što je negativno i pokuđeno s onim koji jede ono što je zabranjeno: «Oni mnoge laži slušaju i rado ono što je zabranjeno jedu».[6] Takođe, ne reagirati i šutjeti dok se neko ogovara u našem prisustvu nedopustivo je, i zato Allah Uzvišeni opominje: «…inače, bićete kao i oni!»[7]

Sustezanje ostalih dijelova tijela

Treba se truditi da sačuvamo ostale dijelove tijela od svega što je zabranjeno ili pokuđeno. Tako ćemo sačuvati svoje ruke i noge od nečeg nepromišljenog, ali i stomak od konzumiranja sumnjive ili prekomjerne hrane za vrijeme sehura ili iftara. Ebu Hurejre, r.a, prenosi hadis u kojem Vjerovjesnik, s.a.v.s, kaže: «Koliko je onih koji poste, a od svog posta imaju samo glad i žeđ!».[8] Neki islamski učenjaci smatraju da se to odnosi na iftar haramom, drugi da je to suzdržavanje od halal hrane, a treći smatraju da se to odnosi na dopuštanje organima tijela da čine izvjesne grijehe – dok osoba posti.[9]

Kako uzvratiti na uvrede za vrijeme posta?

Post je izuzetno teško sačuvati, pa se stoga preporučuje strpljivost i posebna metoda izbjegavanja sukoba, svađe i netrpeljivosti. Najbolji način preporučio je Allahov Poslanik, s.a.v.s, u predaji Ebu Hurejrea, r.a, u kojoj se kaže: «Post je štit, pa kada neko od vas posti neka ne govori bestidne riječi i neka se ne dere, a ako ga neko opsuje ili napadne, neka samo kaže: «Ja postim!».[10]

Ustajanje na sehur je berićet

Treba se truditi i ustajati na sehur, jer je u tome berićet, kako je i naglasio Allahov Poslanik, s.a.v.s, u predaji Enesa b. Malika, r.a: «Ustajte na sehur, jer je, uistinu, u sehuru berićet!».[11]

Požuriti s iftarom

Islamski propis je požuriti s iftarom. Sehl b. Sa'd, r.a, prenosi da je Poslanik, s.a.v.s, preporučio da se mrsimo čim vrijeme iftara nastupi. U toj autentičnoj predaji stoji: «Ljudi će biti u dobru sve dok budu žurili s iftarom».[12]

Iftariti se hurmom ili vodom

Kada se završi post, preporuka je iftariti se hurmom, a ko to nije u prilici, onda vodom. Selman b. ‘Amir, r.a, prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s, rekao: «Kada se neko od vas iftari, neka počne sa hurmama, a ako ih nema, neka onda započne vodom, jer je ona čista!».[13]

Posebna darežljivost

Musliman treba biti stalno darežljiv, ali ta osobina u ramazanu treba biti još izraženija u ramazanu. ‘Abdullah b. ‘Abbas, r.a, rekao je: «Allahov Poslanik, s.a.v.s., bio je najdarežljiviji među ljudima, a najdarežljiviji je bio u ramazanu kada se Džibril sastajao s njim. Džibril se sastajao s njim svaku noć tokom ramazana i zajedno s njim učio Kur'an. Vjerovjesnik, s.a.v.s, kada bi se sastao s njim, bio je darežljiviji od vjetra koji donosi plodonosnu kišu!».[14]

Podijeliti sadakatu-l-fitr

Sadakatu-l-fitr, zekjatu-l-fitr ili, kako ga naš narod skraćeno i popularno naziva vitre, institucija je, koja, uz zekjat, predstavlja idealan socijalni program na zemlji, čime se uveliko neutralizira ogromna razlika između bogatih i siromašnih. Zahvaljujući toj instituciji, kao i instituciji zekjata, osiguran je život miliona beskućnika a brojnoj djeci omogućeno je normalnije življenje i sretnije školovanje. Očito je da mudrost propisivanja sadakatu-l-fitra, koji smo dužni podijeliti u toku ramazana, leži upravo u tome. To najbolje ilustrira predaja ‘Abdullaha b. ‘Abbasa, r.a, u kojoj on kaže: «Allahov Poslanik, s.a.v.s, naredio je postaču sadekatu-l-fitr kao mehanizam za čišćenje bespotrebnog i bestidnog govora i kao hranu siromašnima!».[15]

Pojačan ibadet u Noći kaderskoj

Znajući za značaj i vrijednost Noći kaderske, za koju Allah Uzvišeni kaže da je: «bolja od hiljadu mjeseci»,19 vjernik je podstaknut da je provede u pojačanom ibadetu, kako bi mu bili oprošteni manji grijesi, kako napominje Poslanik islama, s.a.v.s, u vjerodostojnoj predaji Ebu Hurejrea, r.a: «Ko posti ramazan, vjerujući da mu je to dužnost i računajući da će za to biti nagrađen, biće mu oprošteni ranije počinjeni grijesi, a ko provede Noć kadersku u ibadetu, vjerujući da mu je to dužnost i nadajući se samo Allahovoj nagradi, biće mu oprošteni grijesi koje je ranije počinio!».[16]

Dova u Noći kaderskoj

Ibadetiti u toj noći možemo na različite načine. Tom prilikom možemo učiti razne dove moleći Svemogućeg Gospodara da nam dadne dobro i na ovom i na onom svijetu. U toj noći treba što više učiti dovu koju je Allahov Poslanik, s.a.v.s, preporučio Aiši, r.a, kada ga je o tome upitala. On joj je rekao da uči sljedeću dovu: «Allahumme inneke ‘Afuvvun, tuhibbu-l-‘avfe, fa'fu ‘anni!» / «Allahu, Ti si, uistinu, Onaj koji prašta, voliš praštati, pa mi oprosti!»[17]

Angažiraniji ibadet posljednjih deset dana

Preporučeno je da se pojačano ibadeti u toku ramazana, a to se, opet, posebno odnosi na posljednjih deset dana i noći ovog mubarek mjeseca. Allahov Poslanik, s.a.v.s, je posljednjih deset dana i noći ramazana provodio u džamiji, što je kod nas poznato kao i'tikaf. Budući da svi ne mogu provesti posljednjih deset dana i noći ramazana u džamiji, preporučuje se angažiraniji ibadet u svojim domovima ili na drugim mjestima, kako bi se ukazala posebna počast dijelu ramazana u kojem je Allah Uzvišeni počeo objavljivati Kur'an.

Aiša, r.a., prenosi Vjerovjesnikovu, s.a.v.s., praksu tokom posljednje trećine ramazana. On ističe: «Kada bi nastupilo zadnjih deset dana ramazana, Vjerovjesnik, s.a.v.s, bi pritegao svoje haljine (povukao se od svojih supruga i nije im prilazio), svaku noć provodio je u pobožnosti i budio svoje ukućane (tj. podsticao ih na ibadet)».[18]

Fuad Šišić

Raduša bb

7460 Tešanj



[1]  Za ovu temu korišten materijal Bosanske islamske kulturne zajednice „Gazi Husrevbeg“ – Keln

[2] El-Isra’, 106.

[3] Hadis bilježi Buhari u Sahihu: 30 – Kitabu-s-savmi, 9 – Babun ma jekulu: Inni saimun iza šutime, hadis br. 1904 i Muslim u Sahihu: 13 – Kitabu-s-sijami, 30 – Babu fadli-s-sijami, hadis br. 1151.

[4] Hadis bilježi Hakim u svom Mustedreku i smatra sened ovog hadisa vjerodostojnim. (Vidi: Tahridž Hafiz el-‘Iraki, štampan zajedno sa Gazalijevim Ihaja ‘ulumi-d-dinom, 1/428).

[5] Ihjau ‘ulumi-d-din, 1/429.

[6] El-Maide, 42.

[7] En-Nisa’, 140.

[8] El-Albani, Sahihu-l-Džami’i-s-sagiri, 1/656, hadis br. 3488 i 3490

[9] Š. Kurdić, Ramazan i teravih-namaz u svjetlu hanefijskog mezheba, str. 64.

[10] Hadis bilježi Buhari

[11] Hadis bilježi Buhari

[12] Hadis bilježi Buhari

[13] Hadis bilježi Timrizi

[14] Hadis bilježi Buhari

[15] Hadis bilježi Ebu Davud

[16] Hadis bilježi Buhari

[17]  Hadis bilježi Tirmizi

[18] Hadis bilježi Buhari

O Tesanj Net

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *