Društvo u kojem nema siromaštva je ono koje ima najplemenitija načela.
Platon
Imao sam priliku govoriti o stanju bh društva na javnoj tribini koju je organizovala mjesna zajednica Raduša, općina Tešanj. Tema o kojoj se može strukturalno mnogo pričati ali javna tribina zahtjeva neki rezime, ključne uticaje i poruku.
Prostor i vrijeme utiču na nasljeđe. Gdje je neko rođen, gdje živi i kako provede život ima uticaj kako će generacije koje dolazi živjeti na tom mjestu. Prostor Balkana, iako relativno mali prostor, ima burnu historiju. I posljednjih hiljadu godinu a vjerovatno i prije toga. Prelamali su se uticaji, interesi i borbe velikih sila iz različitih motiva kao što su oni koji su tu živjeli različito reagovali na te uticaje. I u tome nema ništa posebno neobično jer je individualna ljudska sloboda temeljna snaga u osnovi društvenih odnosa kao što je snaga vladara danas u snazi javnih institucija i raznih upravljačkih mehanizama koji omogućuju funkcionisanje države, ljudska prava i slobode, pravnu sigurnost građana i bezbjednosnu sigurnost. Nije uvijek bilo tako ali je uvijek postojala neka organizacija života, uređenje međusobnih odnosa kao što je često postojala neka nepravda u tim odnosima sve do nasilja i dominacije nad drugima. Ipak, dugi period života u Bosni i Hercegovini se ogledao u dubokoj tradiciji suživota svih etničkih grupa. Svako, ko je prije 1992. godine boravio ovdje bio je dirnut istorijski sraslim, tolerantnim društvom.
Ali Bosna i Hercegovina, članica Ujedinjenih naroda, poslije 1995. godine, sa ustavom koji kaže da se radi o državi koja ima svoj teritorijalni integritet i suverenitet, ima mnogo otvorenih pitanja koja ukazuju da sadašnje stanje bh društva nije pomireno ni sa prošlosti ni sa sa budućnosti. Uključenost međunarodne zajednice u sadašnje stanje bh društva je značajno. Taj neposredni uticaj u posljednjih 30 godina je imao svoj civilizacijski doprinos kontinuitetu postojanja Bosne i Hercegovine kao države, ali je imao i svoje duboke bolne posljedice. Neke od tih su:
- Međunarodno prizananje Republike Bosne i Hercegovine kao ravnopravne članice Ujedinjenih naroda a kada je Republike Bosna i Hercegovina napadnuta uslijedio je embargo na naoružavanje (ili embargo na odbranu). Objašnjenje je bilo da već ima dovoljno naoružanja u regionu te da bi novo naoružanje doprinijelo eskalaciji sukoba i povećalo žrtve. Da, naoružanja je bilo dovoljno samo što je bilo u rukama rušitelja Repuublike Bosne i Hercegovine.
- Srebrenica je proglašena zaštićenom zonom Ujedinjenih naroda. Armija Republike BiH je razoružana a zauzvrat je Republika Bosna i Hercegovina dobila garancije da će Ujedinjeni narodi svojim mehanizmima štititi sugurnost Srebrenice. Rezultat: Genocid u Srebrenici pred očima vojnika Ujedinjenih naroda (koji su istina tražili zračnu podršku ali je ona izostala).
- Dejtonski ustav Bosne i Hercegovine. Politike koje su srušile Republiku Bosnu i Hercegovinu, njenu unutrašnju strukturu, proizvele progon stanovništva, silovanja, logore, masovne zločine uključujući genocid nisu sankacionisane. Ostavljene su da ravnopravno sudjeluju na prerano organizovanom višestranačkim izborima i da odlučuju u novim institucijama Bosne i Hercegovine. OHR je ugrađen kao ključ u rukama međuanrodne zajednice da će se Bosna i Hercegovina razvijati kao slobodna, demokratska, pravna država koja će poštovati ljudska prava po evropskim konvencijama o ljudskim pravima. No kada je OHR prestao raditi svoj posao, rušiteljske politike su ponovo ustale na noge a OHR je samo izražavao žaljenje i prozivao domaće lidere.
- Vijeće za implementaciju mira u Bosni i Hercegovini je odlučilo da je vrijeme na domaćim akterima da donose zakone. Jednostavno su se usaglasili sa jedinstvenom porukom političkim akterima u Bosni i Hercegovini: Dogovorite se! Poruka je bila logična. Bosna i Hercegovina kao i svaka država treba da ima i pokaže unutrašnji kapacitet za razvoj slobodne, demorrkatske, pravne države koja će poštovati ljudska prava po evropskim konvencijama o ljudskim pravima. Na žalost, to se nije dogodilo. Trajalo je godinama. Politički akteri su ovladali javnim institucijama na stranačkoj i etničkoj ravni, umjesto na državnoj i etičkoj ravni. Državni funkcioneri iz Beograda i Zagreba hodaju po dijelovima Bosne i Hercegovine kao kod svoje kuće. Tamo djeluju politički akteri koji slave ratne zločince, negiraju udružene zločinačke poduhvate i negiraju genocid. Nema kajanja za rušenje Republike Bosne i Hercegovine niti za strašne posljedice tog rušenja. Oni ne dopuštaju da se razviju nove politike koje bi afirmisale Bosnu i Hercegovinu. S takvima praviti dogovor, ili kako kažu kompromis, značio bi dalje urušavanje Bosne i Hercegovine. Zato bi OHR morao još uvijek ispunjavati svoju ulogu.
- Godinama traje priča u Federaciji Bosne i Hercegovine o izbornom zakonu. Međunarodni medijatori u načelu traže da se poštuju evropske konvencije i pravila ali umjesto da ih prepišemo (ako nešto nedostaje u sadašnjem tekstu zakona), isti ti međunarodni medijatori za stolom kažu svima: budite hrabri i napravite kompromis. To je embargo na demokratiju. Jedna je stvar da postoje zakoni i domovi koji štite prava naroda i da su svi jednaki pred zakonom, a sasvim je druga stvar kada se traži da na izborima moraju Hrvati glasati za Hrvate a Bošnjaci za Bošnjake, i slično.
Mnogo je više stvari koje je međunarodna zajednica uradila za Bosnu i Hercegovinu, no nabrojane imaju ključni dugoročni negativan uticaj na unutrašnje odnose. S druge strane, unutrašnje snage su pokazale:
- Dezintegraciju međusobnih odnosa umjesto intergacije i sinergije (izgradnja povjerenja),
- Ljubav prema vlasti umjesto žrtvu za domovinu (jačanje institucija),
- Nedostatak kompetencija,
- Međusobnu konkurentnost (do međusobne krađe) umjesto saradnje, te
- Sklonost korupciji (krađi društvenog dobra).
Stoga bi sada bilo potrebno da unutrašnje snage ne idu u međusobne optužbe, uvrede i negiranja zbog borbe za vlast u izbornoj kampanji. Umjesto toga, trebalo bi biračima da ponude odgovore:
- Kako afirmisati ospsobljavanje kadrova i društvenu etiku?
- Kako vratiti nepristrasnost u donošenju odluka?
- Kako vratiti povjerenje i sinergiju u međusobnim odnosima?
- Kako definisati sopstvenu – „bh mapu puta“ kamo idemo i kako ćemo tamo stići?
- Kako mjeriti napredak na tom putu i afirmisati odgovornost nosioca jvanih funkcija (umjesto populizma)?
To bi bio pravi nagovještaj promjene a nikako samo okupljanje protiv nekoga. Neka svako čuva svoj kulturni i vjerski identitet ali je isto tako potreban zajednički patriotski identitet. To nije međusobno suprostavljeno. Politika treba da uređuje društvene odnose i pravi sklad bez obzira na razlike a ne da razdvaja i pravi jaz. Za izbore 2022. godine se prijavila 91 politička stranka i 17 nezavisnih kandidata. Previše za ovako malo državu i društvo. Vrijeme je da stranačko članstvo traži od onih koji će se naći na listama etički umjesto etničkog patriotizma. A oni koji su iz raznih razloga izvan Bosne i Hercegovine da odvoje vrijeme i daju svoj doprinos prvo boravišnom prijavom a onda i glasanjem u oktobru.
Fuad Šišić
Raduša bb
7460 Tešanj